Op het hoekperceel, gelegen langs 2 invalswegen te Dendermonde, werd een nieuwbouw toonzaal met bedrijfswoning gerealiseerd.

Het gebouw is aan de buitenzijde sober en baadt in het groen. De gevel bestaat uit geïsoleerde betonpanelen met kwartsverf. Een oranje doorlopende band in aluminium geeft de gevel een bijzonder uitstraling die de aandacht naar de vitrines trekt. Met het oog op dat laatste werd ook een parking voor het gebouw vermeden. De parking is voorzien aan de rechterzijde van het gebouw.

Bij toonzalen wordt er veel aandacht besteed aan de zichtbaarheid vanop straat en dat drijft de architecturale beleving binnenin het gebouw soms naar de achtergrond. Maar winkelen is meer en meer een beleving geworden en een toonzaal moet dan ook meer zijn dan een rechte doos en een vitrine. Mensen besteden meer dan vroeger tijd aan hun zoektocht naar nieuwe ideeën voor hun woning en die tijd willen ze graag in een aangenaam kader spenderen. Omdat licht daar een cruciale voorwaarde voor is, werd hier gekozen voor een centrale lichtstraat, gerealiseerd met de sheddaken van VELUX, een product met een kenmerkend opstaand ontwerp dat in de eerste plaats bedoeld is voor een zachte en reflecterende lichtinval in gebouwen die naar het noorden gericht zijn en waar verblindend licht niet gewenst is.

Het voordeel van deze lichtstraat is dat ze langs één zijde, in dit geval de zuidzijde, met gesloten sandwichpanelen kan worden uitgevoerd en dat de hellingsgraad van beide zijden anders is. Naast dat praktische aspect, is een grote troef bovendien nog dat de lichtstraat ook ventilerend werkt door twee onzichtbare geïntegreerde opengaande delen.

Naast de architectonische waarde en feit dat de lichtstraat ervoor zorgt dat in de showroom eronder de stalen kunnen worden getoond in een optimale, waarheidsgetrouwe omstandigheden, heeft de lichtstraat ook nog een op een andere manier functionele waarde. Zoals aangegeven wordt er meer tijd gespendeerd aan het maken van keuzes maar men wil daarnaast ook een steeds groter aanbod zien. Toonzalen worden dan ook steeds groter en de showroom van Dovy is daar met haar 1600 m² geen uitzondering op. Het is dan ook belangrijk om duidelijke herkenningspunten te creëren in het gebouw. Architecturale ingrepen werken op dat gebied veel beter dan infoborden.

Door de steeds grotere omvang van toonzalen zijn meerdere bouwlagen een noodzaak geworden, maar trappen vormen vaak een rem voor bezoekers. Het gebruik van een splitlevel en kortere trappen verlaagt die drempel en de centrale vide met lichtstraat zorgt voor een grote openheid en nodigt de bezoeker zo uit het volgende halve niveau te betreden.

Tekst met dank aan Dhr. Wouter Polspoel.